نماز،نمـــاز،نمـــــاز

نماز،نمـــاز،نمـــــاز
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک های مفید

  امام صادق (ع):

 
شیعیان ما را نزد اوقات نماز بیازمایید که در محافظت بر نماز ها چگونه ایم.
 
رسول خدا (ص):
 
در پاسخ ابن مسعود که از  دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند پرسید :فرمود  نماز در وقتنش .
 
امام صادق (ع)
 
هنگام نیاز ،از دنیا و آنچه در آنست مایوس نشو و تمام توجهت را به خدا قرار ده به یاد روزی باش که در برابر دادگاه عدل الهی قرار می گیری و نیز فرمود گاهی پنجاه سال بر انسان می گذرد ولی خداوند حتی یک نماز او را نپذیرفته است.
 
امام محمد باقر (ع)
 
نماز ،هدیه مومن است به سوی پروردگار ،پس هدایای خود را نیکو کنید تا جوایز شما نیکو باشد.
 
رسول  خدا (ص):
 
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.
 
قران کریم :
 
نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می دارد.
 
پیامبر اسلام(ص):
 
هر چیز را زینتی است و زینت اسلام نمازهای پنج گانه است.


پیامبرخدا(ص) بهترین الگو
خداوند در قرآن می‏فرماید:
«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».
   برای شما در رسول­خدا نمونه و سرمشق نیکویی برای پیروی است برای آن کسی که به خدا و آخرت امیدوار است و بسیار خدا را یاد می‏کند.[1]
   پیامبر(ص) در طول تاریخ بزرگترین سرمشق بشریت بوده است؛ زیرا پیش از این که با گفتار خود مربی و راهنمای مردم باشد، با رفتار شخصی خویش بهترین تربیت کننده و راهبر بود.
   شخصیت پیامبر(ص) نمونه‏ای برای یک روزگار، یک نسل، یک ملت، یک مذهب و یک مکان خاص نمی‏باشد، بلکه یک سمبل جهانی و همیشگی برای تمام مردم در همه زمانهاست.
 
عبادت
   عبادت را اهل لغت به معنای غایت خضوع و تذلل دانسته­اند و گفته­اند چون عبادت، اعلی مراتب خضوع است.[2] پس لایق نیست؛ مگر برای کسی که اعلی مراتب وجود و کمال و اعظم نعم و احسان را دارد و از این جهت عبادت غیر حق شرک است.
   خداوند از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را بجا آوریم به خاطر کمال ذات و صفات او که «الله» است، به خاطر احسان و تربیت او که «رب العالمین» است و به خاطر امید و انتظار ترحم و لطف او که «الرحمن الرحیم» است و به خاطر قدرت و هیبت او که «مالک یوم الدین»است.
 
عبودیت
   در حدیث معراج خداوند به پیامبرش فرمود: ای احمد! آیا می­دانی که چه وقت یک بنده به درجه عبودیت من می­رسد؟ عرض کرد: نه ای پروردگارم فرمود: زمانی که هفت خصلت در او جمع گردد: ورعی که او را از ارتکاب به محارم باز دارد، سکوتی که او را از گفتن درباره چیزهایی که نمی­داند باز دارد، خوف و ترسی(خوف از خدا) که هر روز بر گریه­اش بیافزاید، و حیایی که در خلوتش نیز ادامه داشته باشد، و غذایی که به اندازه نیازش باشد، بی­علاقه به دنیا به خاطر علاقه­مند نبودن من به آن، و دوست داشتن نیکان و ابرار به خاطر اینکه من آنها را دوست دارم».[3]
 
پیامبر(ص) شیفته عبادت
   پیامبر(ص) آن چنان شیفته عبادت و بندگی، در بارگاه ربوبی بود که گاهی خود را فراموش می‏کرد و از خود بی­خود می‏شد، تا این که آیه نازل شد: «طهما انزلنا علیک القرآن لتشقی‏»؛ طه! ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که این قدر به زحمت و مشقت‏ بیافتی.[4]
   مرحوم فیض کاشانی در ذیل این آیه می‏نویسد: پیامبر­اکرم آنچنان در عبادت الهی حریص بود که از کثرت عبادت پاهای مبارکش متورم شده بود، تا این که خداوند متعال این آیه را فرستاد.
   امام باقر(ع) می‏فرماید: روزی یکی از همسران آن حضرت به وی گفت: یا رسول‏الله! چرا به خود اینقدر زحمت می‏دهی، در حالی که یک بنده آمرزیده هستی.
   پیامبر(ص) پاسخ داد: «اولا اکون عبدا شکورا؛  آیا بنده شکرگزاری نباشم.» [5]
   حضرت خدیجه(ع) گوید: پیامبر هنگامى كه وارد خانه مى‏شد ظرف آب طلب مى‏كرد و براى نماز وضو مى‏گرفت، آن‏گاه بر مى‏خاست و دو ركعت نماز كوتاه مى‏گزارد، سپس به بستر خواب مى‏رفت.[6]
   رسول­خدا در سفر از منزلى به منزل دیگر كوچ نمى‏كرد جز آنكه در آن منزل دو ركعت نماز مى‏گزارد و مى‏فرمود: مى‏خواهم این مكان برایم به نماز خواندن گواهى دهد.[7]
 
عابدترین مردم
   روایت شده كه رسول­خدا چون از چیزى ناراحت و غمگین مى‏شد به نماز و عبادت خدا پناه مى‏برد.
   پیامبر(ص) هر گاه چیزى او را اندوهگین مى‏ساخت با روزه گرفتن و نماز خواندن بر دفع آن یارى مى‏جست.[8]
   رسول­خدا هر گاه به مصیبتى دچار مى‏شد برمى‏خاست، وضو مى‏گرفت و دو ركعت نماز مى‏خواند و چنین دعا مى‏كرد:
اللّهمّ قد فعلت ما امرتنا، فانجز لنا ما وعدتنا
  «خدایا، من آنچه را به ما دستور داده بودى انجام دادم، پس آنچه را به ما وعده داده‏اى محقق فرما».[9]
 
آداب و سنت آن حضرت در نماز
   امام صادق(ع) فرمود: در روزهاى بسیار گرم چون مؤذن براى گفتن اذان نماز ظهر اجازه مى‏خواست رسول­خدا مى‏فرمود:
ابرد، ابرد
«بگذار هوا خنك شود، بگذار هوا خنك شود».
مؤلف: شیخ صدوق گوید:
«ابرد، ابرد»
   یعنى شتاب كن، شتاب كن. و آن را از كلمه «برید» یعنى نامه‏رسان گرفته است كه به سرعت راه مى‏پوید. ولى ظاهرا مراد از آن تأخیر انداختن اذان است تا هوا خنك شود و شدت گرما بكاهد، چنان كه روایتى كه در كتاب علاء از محمد بن مسلم نقل شده این معنى را تأیید مى‏كند. محمد بن مسلم گوید: امام باقر در مسجد رسول­خدا در حالى كه من داشتم نماز مى‏خواندم مرا دید. بعدا روزى به من فرمود هیچ وقت نماز واجب را در آن وقت نخوان. آیا نماز را در آن شدت گرما مى‏خوانى؟ عرض كردم: نماز نافله بود.[10]
   رسول­خدا هر گاه در نماز، كسى به خدمتش مى‏آمد و در كنارش مى‏نشست، به خاطر او نماز را كوتاه مى‏كرد و متوجه او مى‏شد و مى‏فرمود: آیاحاجتى دارى؟ پس از آنكه حاجات او را برمى‏آورد، مجددا به نماز مى‏پرداخت.[11]
 
گناهان پاییزی
   سلمان نقل می­کند: روزی با پیامبر(ص) در زیر درختی نشسته بودیم آن حضرت شاخه­ای را که برگ­هایش خشکیده بود، تکان داد و همه برگ­ها بر زمین ریخت سپس به من فرمود :ای سلمان! از من نمی­پرسی که چرا چنین کردم؟ عرض کردم: یا رسول­الله(ص) سبب چه بود؟ پیامبر(ص) فرمود: مومن چون برآن وجهی که دستور رسیده ،وضو بگیرد و پس از آن نمازهای پنج گانه را به جا آورد گناهان او می­ریزد همچون برگهای این شاخه. آنگاه حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: در دو طرف روز و اوایل شب نماز بپا دار چرا که حسنات سیئات و آثار آن را ازبین می­برد.[12]-[13]
 
نماز و دعا و خوف از خدا
   با او سخن می‏گفتند، چون وقت نماز می‏رسید گوئی کسی را نمی‏شناخت.[14]
   در مصلای خود چندان از خوف خدا گریه می‏کرد که مصلاتر می‏شد.[15]
می‏فرمود: «برای هر عبادتی در آغاز حالت افراط و حرصی هست که بعدا به نفرت و سستی می‏گراید، هر کس حرصش در عبادت در محدوده سنت من است به تحقیق هدایت شده و هر کس با سنت من مخالفت کرد به تحقیق گمراه شده و عملش تباه است، اما من نماز می‏گذارم و می‏خوابم، روزه می‏گیرم و افطار می‏کنم، می‏خندم و گریه می‏کنم، هر کس از روش من و سنت من رویگردان است از من نیست».[16]
 
حضرت امام زین‏العابدین‏ فرموده‏اند:
جدّ من رسول­خدا(ص) با آنکه خداوند گذشته و آینده او را بخشوده و آمرزیده بود کوشش و بندگی برای خدا را رها نمی‏کرد تا آنجا که ساق و قدمش (از کثرت عبادت) ورم کرد؛ پدر و مادرم فدای او؛ برخی به او گفتند آیا اینطور عمل می‏کنی در حالی که خدا گناه گذشته و آینده‏ات را آمرزیده است؟!
فرمود: آیا بنده شاکر و سپاسگزار نباشم.... [17]
حضرت امام صادق‏ در مورد نماز پیامبر فرمودند:
   وقت خواب آب برای وضو را در ظرفی سر پوشیده بالای سر خود می‏گذاشت، و مسواک را نیز زیر بستر خود می‏نهاد، آنگاه تا وقتی خدا می‏خواست می‏خوابید، و چون بیدار می‏شد می‏نشست و به آسمان نگاه می‏کرد و آیات سوره آل عمران را تلاوت می‏فرمود، آنگاه مسواک می‏زد و وضو می‏گرفت و به جایگاه نماز خود می‏رفت و چهار رکعت نماز می‏خواند، و رکوع را به قدر قرائت و سجود را نیز به قدر رکوع انجام می‏داد؛ رکوع را آنقدر طول می‏داد که می‏گفتند کی سر بر می‏دارد؟! و سجود را نیز تا حدّی که می‏گفتند کی سر از سجده بر می‏دارد؟آنگاه به بستر خود باز می‏گشت سپس بار دیگر بیدار می‏شد و آیات سوره آل عمران را می‏خواند و به اطراف آسمان نگاه می‏کرد، و مسواک می‏زد و وضو می‏گرفت و در جایگاه نماز می‏ایستادوسه رکعت شفع و وتر را می‏خواند و دو رکعت نافله صبح را نیز می‏خواند، آنگاه از خانه برای نمازصبح بیرون می‏آمدو به مسجد می‏رفت.[18]
حضرت امام حسین‏(ع) فرمودند:
رسول­خدا (ص) در هنگام نیایش و دعا دستهای خود را همچون مستمندی که غذا می‏طلبد بالا می‏آورد.[19]
و امام صادق(‏) فرمودند:
پیامبر(ص) هر روز هفتاد مرتبه «استغفر اللّه» و هفتاد مرتبه «اتوب الی الله» می‏فرمود. (هفتاد مرتبه از خدا طلب آمرزش و هفتاد مرتبه به ‏سوی خدا توبه می‏کرد) [20]
و فرمودند:
رسول­خدا(ص) هر روز سیصد و شصت‏بار به عدد عروق بدن، حمد خدا می‏گفت، می‏فرمود: «الحمدللّه ربّ‏العالمین کثیراً علی کلّ حال»[21]
 
جاذبه نماز
   امام علی(ع) فرمود:رسول­خدا(ص) هیچ چیز را، نه شام و نه غیر آنرا بر نماز مقدم نمیداشت. هرگاه وقت نماز فرا می رسید، رسول­خدا دیگر نه خانواده می­شناخت و نه دوست.[22]
 
آثار ترک نماز
   فخررازی درذیل تفسیر سوره مبارکه عصر می­گوید: زنی صیحه زنان، دیوانه­وار خدمت رسول­خدا(ص) آمده گفت: یا رسول­الله اصحاب بروند تنها با شما کار دارم؛ اصحاب رفتند. آن زن گفت یا رسول­الله! گناه کردم گناهم خیلی بزرگ است. پیامبر(ص) فرمود: رحمت خدا از آن بزرگتر است. بگو گناهت چیست؟ عرض کرد: زن شوهرداری بودم، زنا دادم،از زنا حامله شدم، بچه به دنیا آمد، او را در خمره سرکه خفه کردم، بعد هم سرکه­های نجس را به مردم فروختم! پیامبر خیلی متاثر شد و فرمود: می­خواهی به تو بگوییم چرا به درون این چاه افتادی؟ خیال می­کنم نماز نمی­خوانی! چون نماز نمی­خوانی، رابطه­ات با خدا قطع است­، از این جهت در این چاه افتاده­ای.[23]
 
تارکین نماز عشاء
  رسول­خدا(ص) فرمود در شب معراج به گروهی رسیدیم که سرهای آنان را با سنگ می‏کوبیدند و می‏شکستند و خُرد می‏کردند. از جبرئیل پرسیدم: این‏ها چه کسانی هستند؟
پاسخ داد: این‏ها نماز عشاء را نخوانده می‏خوابند.[24]
 
پاداش نماز مؤمن
   پیامبر(ص) در حالی که تبسمی داشتند، به آسمان نگاه می­کردند. شخصی علت را سؤال کرد. حضرت فرمودند: به آسمان نگاه کردم، دیدم دو فرشته به زمین آمدند تا پاداش عبادت شبانه بنده با ایمانی را که هر روز در محل نماز خود، به عبادت و نماز مشغول می­شد، را بنویسند؛ اما او را در محل نماز خود نیافتند، بلکه در بستر بیماری یافتند. آنها به سوی آسمان بالا رفتند و به خداوند عرضه داشتند: ما طبق معمول برای نوشتن پاداش عبادت آن بنده باایمان، به محل نماز او رفتیم، ولی او را در محل نمازش نیافتیم، بلکه او در بستر بیماری آرمیده بود.
  خداوند به آن فرشتگان فرمود: تا او در بستر بیماری است، همان پاداش را که هر روز برای او هنگامی که در محل نماز و عبادتش بود، می­نوشتید، بنویسید، و بر من است که پاداش اعمال نیک او را تا آن هنگام که در بستر بیماری است، برایش بنویسم.[25]
 
تأثیر نماز
   حضرت علی(ع) فرمودند: با رسول­خدا(ص)به انتظار وقت نماز در مسجد نشسته بودیم، در این بین، مردی برخاست و گفت: ای رسول­خدا! من گناهی کرده­ام، برای آمرزش آن چه باید بکنم؟ پیامبر(ص) روی از او برگرداند. هنگامی که نماز تمام شد، همان مرد برخاست و سخن خود را تکرار کرد. پیامبر(ص) در پاسخ فرمود: آیا هم اینک با ما نماز نگزاردی، و برای آن به خوبی وضو نگرفتی؟ عرض کرد: بلی، چنین کردم. فرمود: همین نماز، کفاره و سبب آمرزش گناه تو خواهد بود.[26]
چهل حدیث درباره نماز از پیامبر

نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

 

چهل حدیث درباره نماز از پیامبر 

 

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله):

۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن نماز، معراج مؤمن است.

کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶ 

 

2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن 
نماز نور مؤمن است.

 

نهج الفصاحه، ص ۳۹۶

 

 
3. عَلَمُ الایمَان الصَّلاةعلامت و نشانه ایمان نمازاست.

 

شهاب الاخبار، ص ۵۹

 

 
4. الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم نماز، پایه و ستون دین شماست.

 

میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰

 

۵٫ عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة
نماز، پرچم اسلام است.

 

کنز العمال ، ج ۷، ص ۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷

 

 
6. اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.

 

کنز العمال ، حدیث ۱۸۹۰۷

۷٫ موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدجایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.

کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲

 

۸٫ الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه
نماز کلید بهشت است.

 

نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸

 

 
9. قُرَّهُ عَینِی فِی الصَّلاة 
روشنی چشم من در نماز است.

 

نهج الفصاحه، ص ،۲۸۳ حدیث۱۳۴۳

 

۱۰٫ مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَه حِیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرهِ مَعَ السّابِقِین 
کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.

 

ثواب الاعمال، ص ۳۴۳

۱۱٫ إنَّ الله وَعَدَ أن یَدخُلَ الجَّنَّه ثَلاثَه نُفُورٍ بِغَیرحِسابٍ و یَشفَعُ کُلَّ واحِدٍ مِنهُم فِی ثَمانِینٍ الفاً، المُؤذِّن و الامام، و رَجُل یَتَوَضَّا ثُمَّ یَدخُل المَسجِد فَیُصَلِّی فِی الجَماعَه همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآن ها عبارتند از: ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.

مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸

 

۱۲٫ التَّکبِیرهَ الأولی مَعَ الامامِ خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وَ مَا فِیهَا
تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و آنچه در آن است.

 

مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸

۱۳٫ إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَازمانی که بنده ای  نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی  که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد.

بحار الانوار، ج ۸۸ ص ۴ 

 

 
14. مَن حَافَظَ عَلی الصَّفِ الاَوَّل وَ التَّکبِیرَهِ الأولی لایُؤذِی مُسلِماً، أعطَاهُ الله مِن الاجرِ مَا یُعطِی المُؤذِّنُون فِی الدُّنیا و الآخِره 
کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول نماید، و مسلمانی را اذیت نکند، خداوند به او اجری معادل اجری که مؤذنین در دنیا و آخرت دریافت می کند، عطاخواهد کرد.

 

وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۳۸۷

۱۵٫ ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی  پنج  بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.

مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰

 

۱۶٫ الصَّلاهُ رَأسُ الاسلامِ 
نماز (به منزله) رأس اسلام است.

 

بحار الانوار، ج ,۱۷ ص ۱۲۷میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷

۱۷٫ اَوَّلَ مَا یَسألُونَ عَنهُ الصَّلواتِ الخَمسِ اولین چیزی که از انسان ها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است.

کنز العمّال، ج ۷، حدیث ۱۸۸۵۹

 

 18. الصَّلاهُ نورٌ
نماز، روشنی است.

 

میزان الحکمه، ج۱۰ ص ۲۳۴

 

۱۹٫ إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَی الله – عَزَّوجلّ-  الصَّلاهُ و البِرُّ و الجَهادِ
همانا، محبوب ترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست.

 

وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ 

 

 
20. صَلاهُ الرَّجُلِ تَطَوُعاً حَیثُ لایَراهُ النّاس تَعدِلُ صَلاتُهُ عَلی أعیُنِ النّاسِ خَمساً و عَشرِین نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.

 

نهج الفصاحه ص ۳۹۱

 

 
21. بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌبه وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

 

بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۲۲ 

 

 
22. نَومٌ عَلَی عِلمٍ خَیرٌ مِن صَلاهٍ عَلَی جَهلٍ 
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است.

 

نهج الفصاحه، ص ۶۳۳

 

 
23. الصَّلاهُ أُنس فِی قَبرِه و فَراشٌ تَحتَ جَنبِه و جَوابٌ لِمُنکَرٍ و نَکِیرنماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.

 

بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ 

 

 
24. الصَّلاهُ زَادَ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنیا إلَی الأخِره 
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

 

بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۳۲

۲۵٫  الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.

بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱

 

 
26.  الصَّلاهُ سلاحٌ عَلَی الکَافرنماز سلاح مؤمن علیه کافراست.

 

بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱

۲۷٫ مَثَلُ الصَّلاهُ الخَمسِ کَمِثلِ نَهرٍ جارٍ، عذب عَلی بَابِ أحدُکُم یَغتَسِلُ فِیه کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ فَما یَبقَی ذالِک مِنَ الدَّنَس نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

کنز العمال، ج ۷، ص ۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱

۲۸٫ الصَّلاهُ تَسوَدُّ وَجه الشَّیطان نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

نهج الفصاحه، ص ۳۹۶

 

۲۹٫  لاصَلوهَ لِمَن لایُطِعِ الصَّلاه، و طَاعَهُ الصَّلاهُ أن تَنهَی عَنِ الفَحشاء و المُنکر
کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت از نماز همان دوری از فحشاء و منکر است.

 

بحار الانوار، ج۸۲ ص ۱۹۸

۳۰٫  قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، او را به بهشت داخل نمایم، و کسی که مراقب آنها نباشد، من تعهدی نسبت به او ندارم.

کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲

 

۳۱٫ یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح لَه 
ای ابوذر! تاهنگامی  که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.

 

بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷

 

۳۲٫  لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و أوقَعَهُ فِی العَظائِم 
تا وقتی که فرزندان آدم، نمازش را به دقت و با شرایط و آداب می خواند، شیطان پیوسته از او در وحشت و هراس است؛ پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره انداخته و وی را گرفتار می کند.

 

بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۰۲

 

۳۳٫ لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ 
اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی ها می ماند؟ هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود) نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید و از بین می برد.

 

وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷

 

۳۴٫  قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء
بر خیز و نماز به جا آور! پس همانا در نماز شفا است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: حدیث, نماز, احادیث,
[ شنبه 14 دی 1392 ] [ ] [ محمّدرضا علیوند ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام اینجانب محمّدرضا علیوند متولد1379/9/10 این افتخار را دارم که مدیر وبلاگ نماز،نمـــاز،نمــــــاز باشم. بنده سعی دارم که دین اسلام را ترویج داده و به معرفی نماز بپردازم. من از شما تقاضا دارم که اگر انتقاد و یا پیشنهاد دارید و یامطلبی دارید که دوست دارید در وبلاگ به نام خودتان به نمایش گذاشته شود،می توانید به ایمیل من ارسال کنید و یا در قسمت نظرات،نظر خود را به ثبت برسانید. با تشکر از شما محمّدرضا علی وند alivand379@gmail.com
آرشيو مطالب
اسفند 1392
بهمن 1392 دی 1392
لینک های مفید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 90
بازدید ماه : 138
بازدید کل : 52143
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نام شما :
ايميل شما :
نام دوست شما:
ايميل دوست شما:

Powered by 20Tools